LA en San Blas eilanden

30 april 2013 - Cartagena, Colombia

Voor de foto's klik hier.

Buenas diás vanuit Colombia, voordat we vertellen over dit prachtige land eerst nog even een update van de afgelopen weken.

We waren gebleven bij LA, waar we 5 dagen zijn geweest, we sliepen bij Michelle, een hippe fashion chick. De eerste avond hebben we met haar en een vriendin cocktails gedronken en mexicaans gegeten en veel verhalen uitgewisseld over onze levens. De rest van de tijd was ze vooral aan het werk maar haar tips over de stad kwamen goed van pas :)

We hebben een aantal mooie musea bezocht en vooral de dingen gedaan die je moét doen als je in LA bent. Hollywood walk of fame, Venice beach, LA Lakers basketbal wedstrijd bijgewoond (echt super cool!!) Hollywood sign, door Beverly Hills rijden, dat soort geneuzel. We waren erg blij met onze huurauto, dat maakt de stad een stuk toegankelijker. We hebben een hoop geld uitgespaard door zelf ontbijt en lunch te maken, wat prima te doen was omdat we bij Michelle verbleven. LA is de eerste stad die we bezochten waar we het gevoel hebben de kunnen wonen (geen zorgen ouders, dit zit niet in onze planning) maar het gevoel in de stad sprak ons er aan.

Van het lente-achtige LA naar het super vochtige en hete Panama City was weer even omschakelen, ook de luxe en hygiëne in het algemeen gingen weer een tandje terug. Na een 5 uur durende heuvelachtige busrit werden we afgezet in de haven, en met een klein bootje naar de zeilboot Delfin Solo. Hier wachtte ons het Turkse echtpaar Tashin en Rengen, onze kapiteins voor de komende week. We zouden 3 dagen rondzeilen tussen de San Blas eilanden, allerlei kleine eilandjes (sommige onbewoond) aan de kust van Panama, en daarna de oversteek naar Colombia maken in 2 dagen. Dat was het plan..

De eerste drie dagen waren prachtig, witte eilandjes met alleen een paar palmbomen erop, verse vis en kreeft eten, Kuna indianen, sterke zeeman verhalen, zwemmen in het turquise heldere water.. We bleven zelfs een extra dag in de San Blas, omdat de wind niet goed was de dag dat we de oversteek zouden gaan maken, 'maar morgen wordt het beter'.. Toen begon de ellende.. 63 (had ongeveer 30 uur moeten zijn) uur op open zee zonder wind is geen pretje kunnen we jullie vertellen.

Stil hangende zeilen, de motor continu aan (zat uiteraard precies onder ons bed) deinen van de zee, teveel zon en te weinig schaduw, niet genoeg water om te douchen of af te spoelen, geen mogelijkheid om in zee te springen (haaien enzo), kapiteins met huwelijks problemen, ziek van de zeeziek pillen, en we hadden net allebei het boek Life of Pie gelezen. Wij hebben bijna de grond gekust toen we op de kade stapte in Cartagena!

Afgezien van deze overlevings verschrikking waren er nog wel een paar unieke, onvergetelijke momenten.. Dolfijnen die meezwemmen met de boot, echte storm op zee (vet!), ontelbare sterren en oplichtende algen in zee, zonsopgang met alleen maar water om je heen en het 'land in zicht' moment!

Quote van ons beide: 'het was onvergetelijk en ik had het niet willen missen maar dit doe ik nooit meer' :)

De eerste zoet water douche aan land was zo heerlijk, we konden er niet onder vandaan, met zeemans pukkels (google maar) en bruinverbrande huid zijn we in bed gekropen, om nog drie nachten daarna wakker te worden met het gevoel dat het bed beweegt, wat een ervaring..

Nu zijn we dus in Colombia, het is hier super! Alle verhalen over gevaar kloppen voor geen meter, de mensen zijn onwijs vriendelijk en toeristen zijn van harte welkom. Onze avonturen hier bewaren we voor het volgende verhaal.. Nog 3 maanden in het verschiet! xx

1. Ingrid:
    1 mei 2013
    Super gaaf om te lezen! Wat een avontuur die zeiltocht.... Pff.... Xxx je (schoon) zusje
  2. Sonja de Haan:
    Hoi Erwin en Sarah,

Wat spannend die zeiltocht, maar zeker een ervaring!
    In ieder geval zijn jullie lekker bruin.:-)
    Nu waarderen jullie weer die heerlijke douche en dat lekkere bed.
    Ik zal zeggen ga genieten van alles, tenslotte zitten jullie al op de helft van de reis.....

Groetje Fred en Sonja.
  3. Harm Cindy Seppe en Peike:
    2 mei 2013
    Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen! (maar LA zo leuk om te kunnen wonen???) Heel veel plezier nog!

Oh ja, moest ik zeggen van Seppe: "Ennin en Arah op vakantie.. Nee toch? Weer huis terug!" :-)

XXX
  4. Rob van dam:
    he man,
    de ene ervaring overtreft de andere.
    ziet er heel mooi uit allemaal
  5. André van der Veen:
    3 mei 2013
    Erwin en Sarah, geweldig verhaal.ondanks het afzien lijkt het mij geweldig om zo'n boottrip mee te maken, en die haaien, ja ik zou ze het liefst willen vangen met een hengel, haha. Erwin, je weet ik houd erg veel van Big game fishing. Nou die paar volgende maanden zullen jullie wel overleven, veel succes en uiteraard veel plezier. Grt. André van der Veen
  6. Mieke en Bert:
    5 mei 2013
    O, ik kan me helemaal voorstellen hoe jullie zich gevoeld hebben op de eindeloze oceaan. Ik ben 1 keer mee geweest met vissen op zee (windkracht 6) nooit en nooit meer.
    LA is zeker helemaal te gek. Ik zou best nog een keer terug willen. Laatste keer was voor mij in 1980.
    Arjan was vanmorgen even op Schiphol op doorreis naar Afrika. Bert is er even naar toe geweest en heeft lekker zitten kletsen met zijn zoon.
    Jullie nog heel plezier en ben benieuwd naar het volgende verhaal en de prachtige foto's.
  7. Tim en Romana:
    14 mei 2013
    Jow Haan en Sarah,

Heb net weer effe bijgelezen, wat een ongelooflijk stoere reis maken jullie toch. Ben erg jaloers. Vooral het verhaal van de Filipijnen was zeer herkenbaar. Wat een top locatie is dat he! Duiken, stranden, etc. Prachtig.

Wij vanavond weer tegen EHC spelen en uiteraard, geen keeper. Dus je snapt um al! Ik mag weer staan.

Ik wens jullie nog heeeel veel plezier en ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.