We love the Philippines

21 maart 2013 - Tagbilaran, Filipijnen

Klik hier voor de foto's.

Tegen onze oorspronkelijke verwachtingen in heeft de Filippijnen in elk opzicht ons hart gestolen! Elke nieuwe plek waar we kwamen waren we weer verbaasd over de geweldige uitzichten, de super vriendelijke mensen en het relaxte gevoel wat het ons gaf.

Op stap met Sonja en Fred was het even aanpassen van budget backpacken naar een stukje meer comfort, van te voren meegenomen in de reissom dus we mochten even lekker luxe van onszelf :) we hebben ons de volle 2,5 week tegoed gedaan aan mooie cottages op het strand, heerlijk eten, de beste verse mango shakes en een massage op zijn tijd!

Even chronologisch... Vanuit Puerto Princesa is het gelukt om in een busje voor 8 personen (uiteraard bepakt met 10) met een vervelende vertraging (bedoeling was 5 uur, werd 7) en veel hobbels in de weg in El Nido te komen...

Funfact: onze slogan deze reis is geworden "hoe meer moeite je moet doen om ergens te komen, hoe mooier de plek"

... Het resultaat mocht er dus zijn, een gezellig havenstadje met eettentjes op het strand en het bekende 'surfdude' gevoel. Zout, zee, zon en strand. Helaas viel ons guesthouse een beetje tegen, zij beweerden het mooiste uitzicht aan de kust te hebben maar dat was vooral veel rots en weinig zicht op zee, daarbij lag het nogal stijl op een berg, en wij zagen Fred al hijgend de berg op gaan.. Dus terwijl de oudjes ;) even op bed gingen rusten zijn wij langs het strand gaan wandelen voor een betere slaapplek, en die vonden we! Een prachtig privé huis aan het strand waar we bij toeval tegenaan liepen, we huurden de gehele beneden verdieping (voor dezelfde prijs als een hotelkamer) van Ning, de aardigste en meest bescheiden Filippijn die we hier ontmoet hebben.

Stel je voor.. Je wordt wakker, stapt uit bed, loopt de tuin door, het strand op en springt zo de zee in! Wij gingen dus zonder enige moeite compleet in standje relax met z'n vieren. In El Nido hebben we een dagje gesnorkeld en gevaren rond de eilanden in een typisch filipijns bootje inclusief kapitein en kok aan boord voor €30,- en terwijl wij een dagje gingen duiken lagen Fred en Sonja op het strand en namen een massage. We hadden geluk dat er een festival aan de gang was in El Nido waardoor er 's avonds op straat een kermis was en een hele straat volgepakt met een enorme rij zelfgemaakte barbecues waar je voor €2,- pp een gegrilde vis of kippenborst kon eten, super gezellig!

Volgende uitdaging was 8 uur op een boot naar het volgende eiland Coron. Dit viel gelukkig mee dankzij een kalme zee en prachtig uitzicht onderweg. Coron was op haar beurt ook weer ongelofelijk mooi. Het stadje heeft geen strand maar ons hotel had een zwembadje om af te koelen, en wederom een dagje varen gaf ons het ultieme eiland gevoel. Deze keer nam de kapitein ons mee naar de lokale markt waar we onze eigen ingrediënten mochten uitkiezen voor de lunch (hele kip ter plekke in stukken gehakt, vers gevangen vis, rijst, tomaten, komkommer en mango's) die uiteraard op een compleet verlaten strandje vers werden gebarbecued voor ons :)  we bezochten twee lagoons die beide brak water bevatten en zo helder en blauw zijn als het water in een zwembad.

Dankzij het kleine vliegveld op Coron vlogen we in een propeller vliegtuig via Manilla naar Dumaquete, namen daar een boot naar Siquijor en vervolgens een trycicle naar een prachtige cottage op het strand die we van te voren hadden gevonden op een nieuw ontdekte website, airbnb (echt een aanrader voor bijzondere slaapplekken!). We kwamen laat aan en het strand was pikdonker, dus toen we de volgende ochtend het huisje uitstapte was de verassing des te groter.. Wat een uitzicht! We dachten dat het strand niet meer witter kon en de zee nog helderder en blauw, maar oh jawel hoor!

Fred en Sarah waren vroeg wakker en vonden na een flinke strandwandeling een lokale markt waar ze voor €4,- een compleet ontbijt scoorden voor twee dagen,  omdat deze cottage een keukentje had konden we lekker zelf eitjes koken. De mooiste ervaring hier was het snorkelen met schildpadden! (ZIE FILMPJE) Aan de kust van Apo eiland, ongeveer anderhalf uur varen van Siquijor, is een stuk water waar veel schildpadden te vinden zijn, ze komen hier als het vloed is van het zeewier eten en storen zich niet aan het handjevol toeristen wat langs komt snorkelen..

Dit waren een paar geweldige weken vol tropische plekken, veel gezelligheid en heel veel palmbomen, wij hebben super genoten!

Meest uitgesproken quote van Sonja: "ik heb nog nooit zoveel in het water gelegen op vakantie"  Meest uitgesproken quote van Fred: "can i have a red horse beer, with a glass"

Ondertussen zijn de ouders weer veilig geland op schiphol en zijn wij verder getrokken naar het laatste eiland in de Filippijnen, Bohol. We moeten weer even wennen aan het concept 'stad' na al dat primitieve strandleven maar goede wifi en elektriciteit die het gewoon doet is ook wel fijn :) wij vertrekken 25 maart naar San Francisco, tegen die tijd horen jullie weer een nieuw avontuur. Groetjes!

1. Els:
    21 maart 2013
    Is dit allemaal echt , of zitten jullie gewoon ergens ondergedoken in Voorburg lekker foto's te shoppen van National Geografic.? Niet te geloven dat blauw zo blauw kan zijn.
  2. Terry:
    22 maart 2013
    Ziet er allemaal geweldig uit, nog ff en dan wordt ik jaloers..
  3. Rob van dam:
    23 maart 2013
    Fantastisch, Ik ben jaloers. En het werk gaat helaas gewoon door
    Gr
  4. Roxy:
    Super leuk mannn oooh wat fijn :) have fun in San Fransico
  5. Mieke en Bert:
    23 maart 2013
    We zouden heel graag willen ruilen. Hier nog steeds winter. Sterke oosten wind kracht 7 wat een gevoelstemperatuur geeft van ver onder de min 10 graden. Geweldig zo'n rondreis/vakantie. Ook heel blij te lezen dat Fred en Sonja ook zo genoten hebben. Zij zullen het nu wel heeeeeeel koud vinden hier in Holland. Vergeet de Golden Gate bridge niet in San Fransico. Have Fun en we kijken uit naar jullie volgende belevingen. Oeps, dit verhaal natuurlijk hier moeten staan. Zetten we het er toch gewoon twee keer in.
  6. Sonja en Fred:
    Hoi Erwin en Sarah,

Wij zijn inmiddels een beetje over onze jetlag heen, dus tijd voor een bedankje.
    Wat hebben wij genoten van die prachtige witte stranden, palmbomen, blauwe zee en snorkelen met enorme grote zeeschildpadden.
    Maar waar we ook ontzettend van genoten hebben is van jullie.
    Die gekke stoeipartijtjes in het zwembad die romantische momenten op de witte stranden, en het heerlijke uit eten gaan iedere avond met een lekker koud biertje erbij.
    Waar we ook bewondering voor hebben is het plannen van jullie reis.
    Gewoon onderweg met de ipod en de lonely planet even kijken wat de volgende bestemming wordt.....geweldig.
    Mooi om te zien was dat het plannen van jullie vakantie gewoon een onderdeel van jullie vakantie is.
    Morgen vliegen jullie naar San Francisco, even heel iets anders.
    Heel veel plezier in Amerika en we blijven jullie volgen.

XXX Pa en Ma
  7. Ada:
    Hallo Erwin en Sarah,
    Ik heb tot nu toe genoten van jullie verhalen en foto's. Als ik naar de geweldige foto's van de Filipijnen kijk, dan zou ik toch ook nog wel mijn grenzen willen verleggen. Nu Kees nog overhalen. Dat zal niet meevallen. Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier en we blijven jullie volgen.
  8. Sem Teunissen:
    Hoi Erwin en Sarah,

Bedankt voor de foto's!
    Ik vind ze heel erg mooi.

Groetjes van Sem
  9. Harm Cindy Seppe en Peike:
    24 maart 2013
    Nadat we Seppe de foto's hadden laten zien, zei hij: "Seppe ook vakantie, papa vliegtuig bouwen". Dus zélfs op 2-jarige kinderen maakt jullie bestemming(en) indruk! Moet je nagaan hoe jaloers wij (als volwassenen) zijn :-) Gaaf hoor!!! Heel veel plezier gewenst op de volgende bestemming en sterkte met de lange reis!
  10. Peter:
    27 maart 2013
    He Sarah en Erwin,
    Ziet er allemaal geweldig uit, wat een geweldige vakantie.
    De Filippijnen, de ene foto nog mooier dan de andere, heerlijk ziet het er daar uit, zou zo willen ruilen.
    En dan nu weer een hele andere beleving, zag de foto op FB, op de fiets over de Golden Gate, gaaf.
    Geniet weer van deze nieuwe fase.
    groet Peter