Peru

3 juli 2013 - Sucre, Bolivia

Klik hier voor de foto's!

Na zeeniveau Galapagos was  het 3200 m hoge Cusco weer even wennen. Niet alleen ben je steeds buiten adem, het is ook ongelofelijk koud! In Nederland begon de zomer een beetje op gang te komen, wij zaten te klappertanden in ons hostel met open binnenplaats (dat hebben alle hostels, waar het goed voor is zijn we nog niet achter) en zonder verwarming, zelfs in restaurants zitten mensen gewoon met hun jas aan.. Heel ongezellig vinden wij Nederlanders ;)

We hebben wel genoten van Cusco, en Peru in het algemeen, maar dit land is een stuk meer toeristisch dan andere landen in Zuid Amerika. Overal kom je wel backpackers tegen, maar Peru wordt ook veel bezocht door de massa bus toeristen, Chinezen met enorme camera's en Duitsers met beige afrits-broeken.. Niet helemaal ons type mens, zeker niet als ze ze zich in grote aantallen begeven :s

We hebben ze redelijk kunnen ontwijken met onze 4 daagse jungle trek naar Machu Picchu. Wat een avontuur! We schreven ons in voor deze tour op aanraden van een Nederlands stel, we dachten met een groep van ongeveer 10 man te gaan maar toen we de betreffende ochtend om half 6 klaarstonden kwam onze gids alleen.. We waren de enige die zich ingeschreven hadden en kregen dus een privé tour :) Onze gids Jhimmy was een super aardige, jonge Peruaan.
De eerste dag gingen we op de mountainbike van een 4000 m hoge berg af en daalden nog meer af op de rivier beneden in het dal op een raft. Aan het einde van de dag liepen we de bergen in naar een gastgezin waar we die nacht zouden slapen. Terwijl de huisvrouw het eten klaarmaakte zaten wij bij haar in de keuken. Zo zag het eruit: de vloer van aangestampt zand, de muren zwartgeblakerd van de rook, in de hoek een houtvuur met ketel erboven, wij op kleine krukjes en in het midden een berg peulenschillen, met daaromheen 25 rondrennende cavia's, groot en klein, knagend aan de groenten restjes. Ze houden in Ecuador en Peru cavia's om ze op verjaardagen en feesten in de oven te gooien, een beetje zoals wij doen met konijn, alleen rennen er bij ons geen zooitje door de keuken, het was een erg grappig gezicht!
De volgende dag maakten we een lange hike waarvan een deel op een origineel inka trail, het was een vreemd idee op een smal berg padje te wandelen dat ooit zo'n belangrijke route door Peru was. Het was veel klimmen en Jhimmy liet ons kauwen op coca bladeren gevuld met cacao-as, wat ons zeker sneller liet lopen maar ook heel je mond gevoelloos maakte.. We eindigde de wandeling in een hotspring, waar we onze vermoeide lichamen dankbaar in het warme water weekten. Die avond sloten nog vier mensen zich bij onze groep aan. De derde dag begonnen we met door de bergen zweven aan een staalkabel, zipline genaamd, gevolgd door een lange wandeling naarAguas Calientes, het dorpje waarvan je Machu Picchu beklimt.

Om 4 uur 's ochtends stonden we met een horde andere toeristen onderaan de berg om in het donker de eindeloze treden te beklimmen. In ongeveer een uurtje waren we boven en was de zon net achter de bergen verschenen. De eerste aanblik van deze verlaten stad bezorgden ons kippenvel! Wat achtergrond informatie is misschien wel handig: in de tijd dat de Inka's regeerden in Zuid Amerika hebben zij veel slimme dingen gebouwd en bedacht. Rond 1500 kwamen de Spanjaarden en namen de boel over, bijna alles werd door hen verwoest maar de Quechua's waren zo slim de enige weg naar Machu Picchu kapot te maken waardoor deze nooit gevonden werd. Pas 100 jaar geleden was er een Amerikaan die het dorp ontdekte, daarom is het zo bijzonder, het is een van de weinige bouwwerken dat nog intact is, in de architectuur zitten allerlei slimmigheden die nu nog te zien zijn, heel cool.

In Cusco is juni een feestmaand, ze vieren hun onafhankelijkheid, de hele maand! Iedere dag was er wel iets op straat te zien, schattige dansende kindjes en hele parades kwamen voorbij. Helaas maakten een groepje vrouwen gebruik van deze drukte en stolen onze telefoon met een smerige afleidingsmanoeuvre uit Sarah's zak. Balen! Gelukkig was er verder met ons niks aan de hand, behalve dat we een week daarna nog achterdochtig waren naar alles en iedereen..

Een nachtbus bracht ons naar Arequipa, en daar was het heerlijk! De eerste dag gingen wij met onze gebruikelijke laagjes kleding naar buiten, om na een half uur terug te keren en een korte broek aan te doen! We zijn vijf dagen gebleven en hebben niks anders gedaan dan rondslenteren, broodjes en brie eten (die vonden we in een supermarkt, jeeej!!), alpaca vlees proeven en lekker luieren op het dakterras van ons hostel. Dat hadden we even nodig!

Helemaal opgeladen vertrokken we naar Puno, onze laatste bestemming in Peru en eigenlijk alleen een overstap, gelukkig want het is een super toeristisch dorpje, niet zo veel aan. De busrit erheen was echter zonder een enkele toerist, wij dachten even goedkoop uit te zijn met een lokale bus.. Het was goedkoop maar leverde wel een veel te lange busrit op tussen stinkende lokale mensen, met bijzondere taferelen en vele omwegen.. (zie foto's)
We zijn nu al een aantal dagen in Bolivia en dat bevalt ons prima. We zijn de kou wel al weer zat, en we hebben nog even te gaan in deze weersomstandigheden. Gelukkig wegen de prachtige uitzichten en bezienswaardigheden er uiteraard tegenop ;)

Onze laatste vier weken zijn ingegaan en we genieten nog even heel hard van onze vrijheid, voor we het weten zijn we weer aan het werk (waar we stiekem ook wel weer zin in hebben). We houden jullie op de hoogte, bedankt weer voor alle lieve reacties trouwens! Tot snel!

1. Sonja en Fred:
    3 juli 2013
    Hoi Erwin en Sarah,

Nou ik had niet anders verwacht dan weer een prachtig verhaal. Geweldig die charmante foto in dat kratje....beetje eng! Die foto met dansen met passie, ik had er graag tussen willen staan. (kan best met mijn rode haren). En dan nog dat broodje brie, ziet er voor ons hier zo simpel uit.!!Maar oké uit al die foto's en geweldige verhalen blijkt maar weer dat jullie het nog niet zat zijn dat reizen. :-) Nu nog vier weken, ik zal zeggen GENIETEN, ook al missen we jullie hier ontzettend. Tot snel op Skype.

XXXjes jullie moedertje.
  2. Jolanda:
    3 juli 2013
    Hallo wereldreizigers,
    Wat leuk om via jullie verhalen een beetje met jullie mee te kunnen reizen. De foto's zijn geweldig. Geniet van de laatste 4 weken.
    Groetjes,
    Jolanda Gerritse
  3. Harm Cindy Seppe en Peike:
    4 juli 2013
    Wauw! Een privé-tour! Dat hadden jullie vast verdiend na alle ' camera's en afritsbroeken' :-) Vier weken klinkt voor jullie misschien al kort, maar dat is nog lang hoor! Geniet ervan (na twee maanden werk verlang je weer naar het reizen..)

Kus!
  4. Harm Cindy Seppe en Peike:

Kus!
  5. Ingrid:
    4 juli 2013
    Leuk verhaal weer! Geniet nog even die laatste weken!! Dikke kus! !
  6. Els:
    5 juli 2013
    Doe net alsof je vakantie nu nog moet beginnen , dan lijken 4 weken een eeuwigheid.Maar ik verheug me er nu al op jullie weer snel terug te zien. Dat is de andere kant van het verhaal. liefs en doe voorzichtig