Argentinië, en dan naar huis…

11 augustus 2013 - Voorburg, Nederland

Klik hier voor de foto's.

Inmiddels weer thuis, maar het reisverhaal van Argentinië en de afronding van ons reisblog moest nog wel afgemaakt worden, dus bij deze!

Zoals waarschijnlijk velen van jullie weten is Saar de schrijfster van de mooie reisverhalen en doe ik (Erwin) alleen de controle voordat we de verhalen plaatsen.

Nou deze keer is het anders, eindelijk mocht ik ook een verhaal schrijven :)

We beginnen dit verhaal bij de zwarte geldmarkt in Salta. In Argentinië is een grote zwarte markt voor dollars en euro’s, die is ontstaan nadat de overheid het de Argentijnen onmogelijk heeft gemaakt om dollars en euro’s te wisselen. Om een lang verhaal kort te maken; als je dus Argentijnse peso’s nodig hebt kun je op de zwarte markt een VEEL betere koers krijgen dan via de reguliere weg. Het meeslepen van de grote hoeveelheid aan dollars uit Bolivia, gaf soms al wat stres, maar het wisselen bij een mannetje op straat in Salta overtrof dat uiteraard…

We hadden vooraf de strategie bepaald en de taken verdeelt. Eerst een goede wisselkoers krijgen, uiteraard daarover onderhandelen, Erwin telt vervolgens de peso’s, Sarah controleert de briefjes 1 voor 1 op echtheid, en pas daarna geven we de dollars aan zo’n ‘mannetje’.

Zo gezegd, en eigenlijk ook zo gedaan. Makkelijker dan verwacht en binnen no time een paar honderd euro verdiend!

Hiermee hadden we een goede reden gevonden om heerlijk uit eten te gaan en onszelf te verwennen. We hebben ons 12-jarige samenzijn dan ook goed gevierd en zijn tot in de vroege uurtjes in een super restaurant, La Casona del Molino, gebleven. Dit restaurant bestaat uit verschillende kamers en vanaf een uurtje of 11 komen er muzikanten in het restaurant zitten en beginnen zo aan hun eigen tafels muziek te spelen, echt geweldig! We hebben er nog Argentijnse vrienden op Facebook aan over gehouden en hebben ons Spaans weer goed kunnen gebruiken (na elk glas wijn ging het praten ook steeds beter!).

Na een paar dagen Salta hebben we een auto gehuurd om de omgeving te verkennen. Het was even heerlijk om zelf weer te kunnen bepalen waar je precies heen gaat, wanneer je even wil stoppen om iets te bekijken, en om in de supermarkt je boodschappen te doen en vervolgens ergens langs de weg te picknicken!

Door wat tijdgebrek hebben we de plannen die we ooit hadden voor Argentinië wat aangepast. Nadat we de auto hadden ingeleverd stapten we de bus in. Deze doet er normaal 18 uur over, maar na wat motorproblemen kwamen wij na een uur of 26 op de laatste bestemming Buenos Aires!

We hebben erg genoten de laatste dagen in Buenos Aires. Heerlijke grote stad, met veel Sarah-winkeltjes, antiek markten en bezienswaardigheden. De hoogtepunten waren:

• de onverantwoorde fietstocht door de stad, men houdt namelijk totaal geen rekening met fietsers
  • bezoek aan Recoleta begraafplaats
  • afstruinen van de straatjes in wijk Palermo (waar ons bed and breakfast ook was)
  • het consumeren van GROTE lappen vlees en rode wijn

Op de laatste avond hadden we een wijnproeverij geregeld om onze prachtige 6 maanden af te sluiten. Dit was echt een geweldige avond! Achteraf zouden we dit eerder beschrijven als een lange avond wijn drinken, hapjes eten en kletsen met een jong Argentijns stel die net deze tent hadden opgezet.

Tot slot hadden we nog een lange reis terug met een 8 uur durende tussenstop in Londen. Maar ook dit hebben we overleeft en was eigenlijk alweer vergeten toen we in  Nederland aankwamen en daar onze familie weer konden knuffelen!

Inmiddels hebben we velen van jullie alweer gezien en hebben we zelfs alweer een week gewerkt. Het voelt nog steeds erg vreemd om weer het gewone leven op te pakken. Aan de ene kant is het weer als normaal en leef je gewoon verder. Maar aan de andere kant zijn we samen gegroeid, hebben we zoveel nieuwe herinneringen en is het leven nooit meer zoals het geweest is!

We willen iedereen bedanken voor het meelezen en meeleven!

Veel liefs Erwin en Sarah.

1. Sonja en Fred:
    11 augustus 2013
    Hoi Sarah en Erwin,

Wat hebben wij van jullie geweldige verhalen genoten.
    Mooi om te lezen dat jullie zoveel ervaringen rijker zijn geworden, en dan bedoelen wij niet die dollar wissel vanuit Bolivia.
    Ook de foto's spreken weer voor zich.
    Erg leuk die spaghetti bank. :-)
    Wij zijn uiteraard ook weer ontzettend blij dat jullie ongedeerd en gezond weer terug zijn in ons eigen kikkerlandje Nederland.
    Succes verder met jullie werk, het is toch ontzettend mooi dat jullie weer met open armen zijn ontvangen door jullie werkgevers. Wij kunnen als slot nog een ding zeggen
    "WELKOM THUIS".

Fred en Sonja.
  2. Jayk en mar:
    13 augustus 2013
    lieve jullie,
    wat een mooi slotwoord van een mooie reis.......
    geniet van al deze nieuwe herinneringen en elkaar! ook hier!
    blij dat jullie weer veilig thuis zijn en bedankt voor jullie verhalen en foto's. allebei een kei in het vertellen...echt leuk.
    besos, jayk en mar
  3. André van der Veen:
    14 augustus 2013
    Erwin en Sarah,
    Alle verhalen gelezen en met regelmaat de foto's bekeken. Een hele mooie reportage. Goed om te weten dat jullie weer gezond terug zijn in Nederland. Veel succes met het opstarten van regelmaat..... :-)