¡GALAPAGOS!

14 juni 2013 - Cuzco, Peru

In deze editie van ons reisverhaal staat het thema 'natuur' centraal.. maar dan wel even heeeel anders dan we gewend zijn!

Klik hier voor de filmpjes en hier voor de foto´s!

Stuiterend van nieuwsgierigheid kwamen we aan op de Galapagos eilanden. We hadden een 8 daagse tour geboekt op het zeilschip 'The Beagle' en alle passagiers (13 met ons erbij) verzamelden zich op het vliegveld bij de gids. Ons reisgezelschap bleek super gemixt in leeftijd en afkomst, de voertaal was Engels tijdens de hele trip maar allerlei andere talen vlogen tussendoor voorbij. Ze zeggen dat een week op een boot met mensen vergelijkbaar is met een jaar op land, we hebben erg geboft met onze groep en hebben veel leuke adresjes overgehouden om te bezoeken ;)

We waren een beetje huiverig na onze niet zo geslaagde bootreis in de San Blas eilanden, gelukkig nam de Beagle al onze zorgen weg. Een eigen kamer(tje) met stapelbed(tje), badkamer(tje), airco en iedere dag schone handdoeken. De hele cruise (zo kon je het wel noemen) was sjiek de friemel! Welkomsdrankjes, uitgebreide maaltijden en zelfs onze schoenen werden schoon geschrobd na een modderige wandeling (ok, dat ging ons wel een beetje te ver). Onze gids Franklin was een wandelende Galapagos-encyclopedie en nam ons de hele dag mee op sleeptouw. We zijn ondertussen experts in de geschiedenis van Charles Darwin en allerlei complot theorieën over zijn leven.

Maar dit alles maakte deze trip nog niet tot hét hoogtepunt in onze reis.. Het waren de bijzondere dieren, de ruige zwarte lava eilanden en de onvergetelijke uitzichten op zee.. We hadden natuurlijk wel gehoord dat je dicht bij dieren kon komen maar als je naast een zeeleeuw op het strand ligt en hij kijkt je aan van, 'heej jij ook hier', dan besef je pas hoe ongelofelijk bijzonder het is.

Het bijzondere aan de Galapagos eilanden is dat er weinig roofdieren zijn en dieren van nature dus niet 'bang' zijn. Dit zorgt ervoor dat je al mens dus ook super dichtbij dieren kunt komen, zonder dat ze wegzwemmen, vliegen of lopen...

Wij hadden deze boot gekozen om de inhoud van de reis en hebben geen spijt gehad van onze keuze.. even uitleggen dat niet iedere boot dezelfde eilanden bezoekt, ze volgen allemaal een eigen route en dit kan erg bepalend zijn voor hetgeen je gaat zien.

Dit is weer zo'n geval van foto's zeggen meer dan woorden maar we willen een paar momenten toch even beschrijven.. voor jullie ook meteen een lesje biologie :)

1. Het absolute hoogtepunt waren de orka's! Van veel dieren is het zeker dat je ze gaat zien maar orka's zijn lastig te spotten op één plek en je moet dus echt geluk hebben om ze tegen te komen. Wij hadden driedubbelsupergeluk! Wij zagen een mannetje en vrouwtjes orka letterlijk onder ons kleine motorbootje doorzwemmen (zie film), zo dichtbij en zo in het wild dat we het filmpje daarna nog wel 20x bekeken hebben omdat we het niet konden geloven! Ze hadden vlak daarvoor een zeeleeuw ofzo gevangen en waren deze aan het oppeuzelen.
  2. De wandelende octopus was briljant (zie film). Octopussen zijn blijkbaar zo slim dat ze hun adem kunnen inhouden en even op land kunnen slijmeren om een smakelijke krab te vangen (hoe zo'n slijmerig dier een krab verslind is ons al een raadsel, laat staan dat hij op land kan 'lopen').
  3. De blauwvoet jan-van-gent (blue footed boobie, hahaha, in het Engels) heeft ons hart gestolen. Kleine uitleg, Jakab (broertje van Sarah) en Sarah hadden vroeger een natuurboek met een hele grote foto van deze vogel waar ze altijd erg om moesten lachen. In het echt is hij nog leuker Jak! :)
  4. Tijdens een zeiltocht tussen de eilanden door zagen we een enorme  manta rog een achterwaartse salto volledig uit het water maken! Hij was ofwel iets aan het vangen of was op de vlucht voor een haai ofzo..
  5. Snorkelen met pinguïns, schildpadden, haaien, roggen, leguanen, zeeleeuwen en zeevogels was geweldig! Nog nooit kwamen we zo dichtbij deze gekke, bijzondere, grappige en speelse dieren, allemaal nét even anders dan overal ter wereld en altijd in grote aantallen. Er waren momenten dat we niet wisten waar we moesten kijken met zes chillende schildpadden links en tien voorbijschietende pinguïns rechts.
  6. Lopen op lava is als lopen op de maan (denken we). Grove zwarte brokken en gerimpelde plakkaten met enorme scheuren en scherpe punten zo ver als je kan kijken, tussendoor een cactus en op de achtergrond de enorme vulkaan waar al dat lava ooit vandaan kwam. Een ingestort stuk waar een beetje water is blijven staan waardoor het een mini oase is geworden, met in het midden een knalroze flamingo!
  7. Zodra de zon onder gaat ontstaat er weer een nieuwe wereld. Kijk je naar het zwarte water en je ziet oplichtende algen, haaien, baby schildpadden en je hoort pelikanen naast de boot flapperen .Kijk je omhoog zie je duizenden sterren! Bijzondere hier is dat je op de evenaar 80% van de zuidelijke en 80% van de noordelijke atmosfeer kunt zien!

Hier kunnen we nog uren over doorpraten, we hebben onze ogen uitgekeken en onwijs genoten van de échte ongeschonden natuur aan de ene kant en de luxe van een goede zeiltocht aan de andere kant (op één wilde nacht na, toen we heel hard scholden op de zee dat hij nu echt moest ophouden met bewegen). Het was een enorme hap uit ons budget maar we zouden het zo weer doen!

Nu zijn we sinds twee dagen in Cuzco, Peru. Een nieuw land met nieuwe avonturen. Ecuador was geweldig, shit, alweer een land afgevinkt.. ;)

1. Jayk en mar:
    wat waanzinnig.
    echt te gek!
    wij nu druk met pakken voor weekje Oerol!
    van een andere orde maar ook helemaal zin in.
    Hopelijk hebben jullie onze mails nog gekregen van Janwillem in Peru, met zijn adres?
    Laat je ajb nog even weten? hij weet dat jullie misschien contact met hem opnemen! Zeker nu jullie in Cusco zijn! liefs en geniet! als jullie naar Jan Willem gaan lieve groetjes van ons!!
  2. Ingrid:
    14 juni 2013
    Wat onwijs gaaf zeg! Echt te bizar... Die boerka's!! En die vieze octopus haha!

Dikke kus van mij!
  3. Els:
    14 juni 2013
    helemaal geweldig, zeker die blauwvoetjanvangent ja. hij bestaat dus echt!!
    echt jaloers op jullie zeiltocht , ervaringen ,in -en uitzichten.
    skypen lukte niet , proberen later weer . dikke kus en geniet verder
  4. Sonja de Haan:
    16 juni 2013
    Lieve Sarah en Erwin, wat heb ik weer genoten van jullie avontuur op de Galapagos eilanden. dat de orka's onder jullie boot zwommen ,de zeeleeuwen de vogels en de wandelende inktvis geweldig. geniet nog maar van de komende weken.

groetjes Sonja en Fred
  5. Rob van dam:
    20 juni 2013
    Allemaal weer fantastisch.
    Het hoogste hoogte punt, van alle hoogte punten tot nu, denk ik.
    Het reizen nog niet moe!!
    gr rob
  6. Diane: